زبانشناسی کاربردی
تورج طلائی؛ حسین احمدی؛ فرامرز عزیز ملایری
چکیده
پیچیدگی تکلیف اخیراً توجه زیادی را در مطالعات زبان دوم به خود جلب کرده است. با این حال، اثرات بالقوه آن بر یادگیری کلمات ربط در نظر گرفته نشده است. مطالعه حاضر تلاشی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات دستکاری شرایط پیچیدگی تکلیف بر بهبود گرامری زبان آموزان زبان انگلیسی از نظر یادگیری کلمات ربط از طریق انجام تکالیف نوشتاری است. بدین منظور 75 ...
بیشتر
پیچیدگی تکلیف اخیراً توجه زیادی را در مطالعات زبان دوم به خود جلب کرده است. با این حال، اثرات بالقوه آن بر یادگیری کلمات ربط در نظر گرفته نشده است. مطالعه حاضر تلاشی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات دستکاری شرایط پیچیدگی تکلیف بر بهبود گرامری زبان آموزان زبان انگلیسی از نظر یادگیری کلمات ربط از طریق انجام تکالیف نوشتاری است. بدین منظور 75 نفر از زبان آموزان سطح متوسط مشغول به تحصیل در سه موسسه زبان انگلیسی در ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند. آنها در چهار گروه آزمایش و یک گروه کنترل(هر کدام با 15 شرکت کننده) قرار گرفتند. به هر یک از گروههای آزمایشی، پیشآزمون، تکالیف نوشتاری در سطوح پیچیدگی مختلف از طریق شرایط مختلف شامل ± عناصر کم و ±زمان برنامهریزی به عنوان مداخله مطالعه، پسآزمون فوری و پسآزمون تأخیری ارائه شدند. شرکت کنندگان در 9 جلسه شرکت کردند و در هر جلسه چند کلمه ربط به گروه های آزمایشی معرفی شدند که قرار بود با استفاده از تمام آن کلمات ربط بر اساس یک موضوع خاص یک پاراگراف بنویسند. شرکت کنندگان در گروه کنترل فقط به مدت 9 جلسه در یک کلاس عادی زبان انگلیسی بدون انجام چنین تکالیفی شرکت کردند. عملکرد همه گروهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافتهها هم افزایش معنیدار آماری را در دانش یادگیرندگان از کلمات ربط و هم تفاوتها را در بین پنج گروه نشان داد. بنابراین، این مطالعه نشان میدهد که استفاده از تکالیف در سطوح پیچیدگی مختلف میتواند برای افزایش دانش یادگیرندگان از کلمات ربط مفید باشد.